شروع کمپین ویژه امتحانات پایان ترم

| تا 40% تخفیف استثنایی

آمار و مدلسازی ویژه آزمون های استخدامی؛ جلسه 1

آمار و مدلسازی ویژه آزمون های استخدامی؛ جلسه 1

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

آمار و مدلسازی ویژه آزمون های استخدامی؛ جلسه 1

سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیزم؛ امیدوارم حالتون خوب باشه. در ادامه مباحث آموزشی امروز قصد داریم به معرفی محتوای آموزشی آمار برای آزمون های استخدامی بپردازیم. در این مسیر هم همراه ما باشید.

  1. جامعه آماری: مجموعه ای از افراد یا اشیا است که می خواهیم درباره ی اعضای آن موضوع، یا موضوعات خاصی را بررسی کنیم.
  2. سرشماری: مطالعه تمام افراد جامعه.
  3. ایرادات سرشماری: الف) همه افراد در دسترس نیستند ب) سرشماری گران و وقت گیراست …
  4. نمونه: زیرمجموعه ای ازجامعه آماری است.
  5. اندازه جامعه: به تعداد اعضای جامعه گویند.
  6. داده: نتایج حاصل از بررسی نمونه یا اندازه گیری را داده می نامیم.
  7. خطای اندازه گیری (E) : در واقع اختلاف بین مقدار واقعی و مقدار اندازه گیری است.

قدرمطلق خطا همیشه باید از واحد اندازه گیری کمتر باشد.

قدرمطلق خطا همیشه باید از واحد اندازه گیری کمتر باشد. همیشه در محاسبات می توانیم ازجمله های شامل توانهای E مثل (…,E2 ,E3 ) صرف نظر نماییم. و اگر درهر متغیر، خطای خاصی داشته باشیم، مثلا  (…,E1, E2) از ضرب آنها صرف نظر می شود. در ضمن اگر . = E باشد، مقدار واقعی بدست می آید.

متغیرهای کیفی و کمی: متغیرهای کمی قابل اندازه گیری هستند و عددی به آنها نسبت می دهیم ولی متغیر کیفی قابل اندازه گیری نیستند.

متغیرهای پیوسته و گسسته: متغیر پیوسته، متغیر کمی است که اگر دو مقدار را بگیرد، هر مقدار بین آنها را هم بتواند اختیار کند. متغیرکمی که پیوسته نباشد، گسسته نام دارد.

متغیرهای کیفی اندازه گیری نمی شوند و فقط نوع آنها تعیین می شود: مثل گروه خونی.

برخی متغیرهای کیفی از نوعی ترتیب طبیعی برخوردارند. مانند مراحل زندگی وتحصیلی که آنها متغیر کیفی ترتیبی می نامیم. در برخی متغیر متغیر کیفی نیز ترتیب ملاحظه نمی شود (مثل گروه خونی که آنها را متغیر کیفی اسمی می نامیم. 

این نمودار مربوط هست:آمار و مدلسازی ویژه آزمون های استخدامی؛ جلسه 1

دامنه تغییرات: یعنی بیشترین داده را منهای کمترین داده کنید.

حال داده ها را با طول مناسب c طبقه بندی می کنیم و داریم: r = max – min

r: دامنه تغییرات                  n: تعداد دسته یا طبقه                      c: طول دسته یا طبقه

 البته اگر n عددی کسری باشد، به بالا گرد می کنیم.
حال دسته ها را می نویسیم. از کمترین داده شروع کرده و طول دسته را مرتباً اضافه می کنیم، آنقدر می رویم تا به داده max
برسیم یا برای بار اول از آن رد شویم:

محور زیر را ببینید (در این محور به داده ای که وسط هر دسته قرار می گیرد، مرکز دسته گویند) آمار و مدلسازی ویژه آزمون های استخدامی؛ جلسه 1 چندتعریف مهم:

  1. فراوانی (مطلق): یعنی در هر دسته چند نفر(داده) هستند. این فراوانی، عددی طبیعی است. و جمع فراوانی ها، برابر تعداد کل داده ها است. پس اگر فراوانی را با f نشان دهیم داریم:  
  2. فراوانی نسبی: یعنی این فراوانی را به تعداد کل داده ها تقسیم می کنیم که جواب عددی بین صفرتا یک است. در ضمن جمع فراوانی های نسبی همیشه 1 است. و داریم:
  3. درصد فراوانی نسبی: اگرفراوانی نسبی را در %100 ضرب کنیم، درصد فراوانی نسبی بدست می آید و جمع فراوانی های درصدی همیشه برابر 100 است.

خب بریم سراغ تست های این بخش. البته که فراموش نکنید این جزوه شامل مطالب زیادی هست که شما می توانید از این لینک به کل مطالب دسترسی داشته باشید. برای دیدن محتوای آموزشی ویدئویی این جلسه هم میتوانید به این آدرس در کانال یوتیوب ما مراجعه فرمایید.

تستهای بخش اول:

1- طول ضلع مربعی را برحسب سانتی متر اندازه گیری کرده ایم. مدل آن به صورت L=6 + E است. اگر این طول را برحسب میلیمتر بیان کنیم، مدل آن چگونه است؟

آمار و مدلسازی ویژه آزمون های استخدامی؛ جلسه 1

2- گروه خونی افراد،کدام نوع متغیر است؟

  1. کیفی ـ اسمی                2. کیفی ـ ترتیبی                 3. کمی ـ پیوسته                  4. کمی ـ گسسته

3- جمع آوری داده ها به کدام طریق مورد قبول نیست؟

  1. مصاحبه                       2. مشاهده                          3. انجام آزمایش                   4. پرسش هدایت کننده

خب این از جلسه اول سری سوالات. در جلسات بعدی هم همراه ما باشید تا بیشتر با این نمونه سئوالات آشنا بشیم.

امیدوارم با تمرین این سری سوالات در آزمون های استخدامی موفقیت دلخواه تان را کسب کنید.

موفق باشید.

درباره نویسنــده
نویسنده
نرگس دارابی
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه